Rezerwacje telefoniczne: 534 575 000
Adres/godziny otwarcia:

Gdańsk, ul. Milskiego 1, lok. nr 10B

PON-CZW: 8.00-16.00; PT : 8.00-17.00

Jak mierzyć grubość lakieru.

To warto wiedzieć na początek:
A. Oryginalna powłoka lakiernicza ma grubość:
– od 80 μm w autach japońskich i koreańskich;
– do 200 μm w autach europejskich.
B. Podczas badania powłoki lakierniczej najważniejsze jest porównanie grubości lakieru na poszczególnych elementach nadwozia. Różnice mogą sięgać 30 μm. Na dachu i masce lakier może być nieco grubszy.
C. Powłoka grubsza niż 200 μm oznacza dwie warstwy lakieru, powyżej 300 μm to szpachla.
D. Lakier na słupkach wewnętrznych i progach jest z reguły znacznie cieńszy (ok. 60 μm).
E. Zabrudzenie lakieru może zafałszować wyniki.

1. Błotniki

Podczas badania powłoki lakierniczej powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na tylne błotniki. Z racji, iż prawidłowe ich naprawy blacharskie wymagają wycinania i spawania (szpachla w takim przypadku będzie występować miejscowo, w miejscu spawania) często są one jedynie wyklepane i zaszpachlowane. Dodatkowo wiele aut japońskich (np. Honda Civic ) czy niemieckich (Opel Astra) z lat 90 nie zostało fabrycznie dobrze w tym miejscu zabezpieczonych przed korozją i w trakcie eksploatacji wymagały napraw (wstawiane są tzw. reperaturki). Warto zwrócić uwagę na krawędzie błotników. Często lakier w tym miejscu jest cieniowany.

2. Dach
Element ten najrzadziej ulega uszkodzeniom. Jeśli jednak był on powtórnie lakierowany nie oznacza to jednocześnie, iż auto brało udział w poważnym wypadku. Naprawy mogły zostać przeprowadzone po uszkodzeniach powstałych od gradobicia. Zaleca się przeprowadzenie na dachu co najmniej 10 pomiarów.

3. Słupki zewnętrzne
Podobnie jak dach uszkodzeniom ulegają dość rzadko. Jeśli noszą ślady szpachli oznacza to z reguły, iż auto brało udział w poważnej kolizji. Wymiana słupków lub dachu (wykonuje się to wraz ze słupkami) wymaga spawania i szpachlowania, dlatego tym elementom powinniśmy poświęcić dużo uwagi. Warto przeprowadzić kilka pomiarów w niedużych odległościach.

4. Pokrywa silnika
Warto w tym miejscu wykonać kilkanaście pomiarów, szczególnie na krawędziach. Często te miejsca mają tendencję do korodowania, mogą również nosić ślady cieniowania powstałego przy lakierowaniu sąsiednich elementów.

5. Komora silnika
W tym miejscu szczególną uwagę należy zwrócić w okolice pola, gdzie wybity jest numer VIN. Jeśli wskazania miernika świadczą o występującej szpachli oznacza to, że pole numerowe zostało „przeszczepione” z innego auta. Warstwa lakieru w komorze silnika będzie z reguły cieńsza niż na elementach zewnętrznych. Wartość ta powinna wahać się pomiędzy 50 a 70 μm. Wynika to z faktu, iż ta część nadwozia lakierowana jest tylko farbą podkładową i jedną warstwą lakieru bezbarwnego. Niektórzy producenci jak np. Citroen czy Peugeot, elementy komory silnika malują jedynie lakierem podkładowym (kolor szary lub beżowy).

6. Słupki wewnętrzne
Ta część nadwozia lakierowana jest znacznie cieniej niż elementy zewnętrzne. Z reguły grubość warstwy lakierniczej w tym miejscu nie przekracza 60 μm.

Zobacz film z przykładowego pomiaru:film

GRUBOŚCI LAKIERU:

MODEL MASKA DRZWI BŁOTNIK DACH
AUDI A6 C6 90 110 90 110
CITROEN C5 II 130-150 120 120 140
MERCEDES ML W164 130 110 100 130
FORD FOCUS I 120 100 120 100
TOYOTA AVENSIS II 120 120 100 120
SKODA OCTAVIA ’99 80 70 70 80
VW GOLF VI 100 100-120 80-90 100-120

Źródła: własne oraz MOTOR Nr: 10/2014 (3167), 24/2015 (3233).